Leernetwerk Tricky Tijden – Omgaan met de Onvoorspelbare Wereld (start 2025/2026)
Bereid je voor op de uitdagingen van een steeds complexere en onvoorspelbare wereld en versterk de mentale weerbaarheid en veerkracht van je leerlingen!
In dit leernetwerk duiken we in de wereld van Tricky Tijden en ontdekken we hoe je deze thema's kunt integreren in je dagelijkse onderwijspraktijk.
Wat gaan we doen?
We nemen je mee in de wereld van Tricky Tijden. We verkennen de invloed van social media, desinformatie en nepnieuws op onze leerlingen en leren hoe we deze signalen kunnen herkennen en erop kunnen reageren. Vervolgens gaan we hands-on aan de slag met het zelf ontwikkelen praktische tools en interventies. Dit onder de begeleiding van experts uit het veld. Zo heb jij direct de kennis en handvatten in huis om de mentale weerbaarheid, veerkracht en identiteitsvorming van je leerlingen te versterken én leer je de basis van signaleringstechnieken en interventies.
Opbouw leernetwerk
Het leernetwerk komt vier keer bij elkaar. Voor deze bijeenkomsten vindt er een kort intakegesprek plaats met de coördinator van het netwerk. Tijdens de bijeenkomsten wisselen praktijk en theorie elkaar af. Naast het ontwikkelen van eigen materiaal voor in jouw praktijk is er de ruimte om te leren van elkaars praktijk.
Bijeenkomst 1 - donderdag 18 september 15.30 - 18.00 uur
We trappen af met een gezamenlijke verkenning van het boek Tricky Tijden – Laat je niet gek maken van Jitske Kramer. Wat betekenen deze tijden voor onszelf, onze leerlingen en het onderwijs? Je volgt live de keynote van Jitske en na afloop gaan we met Jitske en elkaar in gesprek. Een krachtige start vol reflectie en herkenning.
Bijeenkomst 2
Social media beïnvloeden groepsdynamiek, vergroten gevoelens van eenzaamheid en kunnen leiden tot online incidenten. Hoe signaleren we deze effecten en welke interventies zijn mogelijk? Samen met een expert uit het veld verdiepen we kennis en linken we die aan praktijkervaringen.
Bijeenkomst 3
Hoe herkennen we desinformatie, en wat is de impact ervan op jongeren én op onszelf als onderwijsprofessionals? Samen met onderzoekers leggen we de wetenschappelijke inzichten naast de schoolpraktijk.
Bijeenkomst 4
In deze afsluitende sessie staan jullie eigen praktijkervaringen centraal. In kleine groepen bespreken we casussen uit de scholen van de deelnemers en zoeken we samen naar oplossingen. Ook kijken we vooruit: wat wordt de focus van het netwerk in het tweede jaar?
Wat heb je eraan?
Na deze cursus ben je in staat om de uitdagingen van mentale weerbaarheid in de wereld van nu op een effectieve manier aan te pakken in je dagelijkse onderwijspraktijk.
Doe mee en maak je klaar om jouw leerlingen door de onvoorspelbare wereld te leiden!
Let op: voorwaarde voor deelname is dat je naast de bijeenkomsten tijd reserveert om je in te lezen. We verwachten daarnaast een actieve rol bij het ontwikkelen van de handreiking voor alle collega’s in de Haagse regio.
Dit leernetwerk is een samenwerking tussen de Haagse OnderwijsAcademie en de Lucas Academie.
Experts:
Karina van der MeijdenProjectleider en contactpersoon voor het leernetwerk - Vergroten van mentale weerbaarheid van leerlingen.
Lauren de BoerCoördinator en contactpersoon voor het leernetwerk - Vergroten van mentale weerbaarheid van leerlingen.