Visueel werken als coach
Als Schoolopleider en Begeleider op School kun je allerlei gespreksskills inzetten om tot een effectief gesprek te komen met je coachee. Als je de coachsessies wil verrijken met visuele werkvormen, is deze training voor jou bedoeld!
Wat gaan we doen?
Bijeenkomst 1
- Waarom visueel werken?
De kracht van beelden in het coachen toelichten en laten ervaren.
- Basiscommunicatie
De 5 interactieprincipes opfrissen en deze op beeld kunnen herkennen om een micro-analyse te kunnen maken.
- Kennismaken met beeldopname
Ervaren van jezelf terugzien op beeld en kunnen reflecteren op eigen gedrag.
- Rollen leraar
Nulmeting kunnen inzetten bij docenten om te kunnen zien waar zij in hun ontwikkeling staan per rol. En inhoud kunnen geven aan de leervraag van de docent.
Bijeenkomst 2
- Positionering en mandaat
Heldere verwachtingen bespreken aan de start van een traject en het kunnen contracteren als coach. De verschillende mandaten leren kennen en kunnen herkennen van waar je op de mandaatmeter staat met de coachee en welk gedrag dit van jou als coach vraagt om tot coachen te kunnen komen.
- Privacy en beeldmateriaal
Wet- en regelgeving omtrent AVG en hoe beelden veilig te delen.
- Eerste coachgesprek
Hoe begin je een eerste gesprek en wat is een voor jou werkende startvraag? Diagnosemodel (Karin de Galan) kunnen toepassen als analyse tijdens/na je eerste gesprek om leervraag eruit te filteren. Oefenen startgesprek.
- Inbreng beeldmateriaal
Vanaf de 2e bijeenkomst zal er eigen ingebracht beeldmateriaal bekeken worden als intervisievorm en maken we een micro-analyse met elkaar gericht op het thema van de bijeenkomst.
Bijeenkomst 3
- Oplossingsgericht Coachen
Oplossingsgerichte gesprekstechnieken opfrissen en het effect ervaren van werken met de visuele werkvormen als de cirkeltechniek en schaalwandelen. Met een checklist inschalen hoe jouw gesprekstechnieken zijn ontwikkeld en waar jouw volgende stap ligt in het toepassen ervan.
- Inbreng beeldmateriaal
- Omgaan met weerstand
Vormen van weerstand kunnen herkennen in gesprek en docenten kunnen leren hoe hiermee om te gaan.
Bijeenkomst 4
- Tekentool
Basisvormen leren zien om begrippen vanuit het werk te kunnen tekenen. Dialoog tekenen, werken met tijdlijnen en visueel reflecteren gaan we oefenen, zodat je dit de volgende dag kan toepassen in je gesprekken. Maken van een masterpiece is onderdeel van deze bijeenkomst (bijv. template, praatplaat psycho-educatie, overleg- of gespreksformat in beeld, opzet les in symbolen)
- Inbreng beeldmateriaal
- Sociogram
Hoe begeleid je mentoren hun groep in beeld te brengen om inzicht te krijgen in de groepsdynamica en te zien of de groep veilig is.
Bijeenkomst 5
- Presenteren Masterpiece
Het getekende product wordt gepresenteerd en gedeeld, zodat iedereen het kan inzetten in het werk. Inbreng beeldmateriaal
- Wie ben ik als coach?
Door de deelnemers naar zichzelf te laten kijken en te laten horen en zien hoe anderen hen ervaren als coach, ervaren zij wie zij zijn als coach en weten zij waar hun uitdaging/aandachtpunt ligt voor de komende periode.
- Persoonlijk actieplan
Hoe ga jij visueel werken integreren in de praktijk? Wat is jouw missie als coach?
Na deze cursus kun je:
o Visuele technieken op een natuurlijke manier integreren in je coachstijl
o Complexe onderwerpen vereenvoudigen door visualisatie
o Je coachee helpen meer inzicht, overzicht en actie te creëren
o Beeld als spiegel in het gedrag voor de docent inzetten
o Vertrouwen krijgen in je eigen visuele expressie (ook als je ‘niet kan tekenen’)
o Weten wie jij bent als coach
o Leren van elkaars ingebrachte beeldmateriaal en ervaringen
o Aangemeld worden voor een pool van coaches die beschikbaar zijn voor andere (Spinoza)scholen
Voorbereiding
- Zorg dat je een docent/collega hebt om te coachen in de periode van de training. Vraag toestemming om beeldmateriaal te mogen maken en te gebruiken voor trainingsdoeleinden. Lees de eerste 2 hoofdstukken van het boek ‘De klas in beeld’ over basiscommunicatie. Deze krijg je via de mail 2 weken voordat de training start.
- Graag ontvang ik voorafgaand aan de training jouw antwoord op de volgende vragen via de mail:
1. Waar hoop je het meest op om te leren?
2. Wat hoop je na afloop anders aan te pakken?
3. Wanneer is deze training voor jou echt geslaagd?
- Tijdens de training wordt inbreng van eigen beeldmateriaal verwacht en een eind product gemaakt.
Elke bijeenkomst sluiten we af met een evaluatie en afstemming in verwachtingen voor de volgende bijeenkomst.
Expert:
ANNA. Onderwijscoach
Als onderwijscoach en trainer werk ik vanuit een oplossingsgerichte mindset en laat ik de ander nadenken over de volgende stap in het eigen ontwikkelproces. Vanuit mijn ervaring als docent, intern begeleider en coach weet ik dat door te zien, te doen en te ervaren, het leerrendement zoveel groter is.
Dat maakt dat mijn trainingen interactief, reflectief en breinvriendelijk zijn! Het doet iets met je mindset en het geeft energie!