Leertraject procesbegeleiding
Leertraject Procesbegeleider – Begeleiden met impact
Ben jij binnen het voortgezet onderwijs actief als procesbegeleider of wil je deze rol verder ontwikkelen? Het Leertraject Procesbegeleider biedt jou de kennis, vaardigheden en ervaring om groepen effectief te begeleiden bij leer- en ontwikkelprocessen binnen jouw schoolorganisatie.
In vier intensieve dagen werk je aan jouw professionele groei als procesbegeleider. Je verdiept je in groepsdynamica, communicatie, veranderkunde en begeleidingskunde. Theorie in de ochtend wordt direct verbonden met praktijkgerichte intervisie in de middag, waarbij je werkt met casuïstiek uit je eigen werkomgeving.
Wat ga je doen?
- Dag 1 – Ik als procesbegeleider: Je leert jezelf kennen in deze rol, onderzoekt je aannames en formuleert je persoonlijke leervraag.
- Dag 2 – Interactie bij procesbegeleiding: Je verdiept je in groepsontwikkeling en communicatie, en leert effectieve interventies inzetten.
- Dag 3 – Veranderen is ontwikkelen: Je onderzoekt veranderprocessen in scholen, leert omgaan met weerstand en ontdekt hoe je ontwikkeling kunt stimuleren.
- Dag 4 – Verduurzamen in het systeem: Je kijkt systemisch naar verandering en reflecteert op jouw rol in het grotere geheel.
Daarnaast werk je aan je eigen ontwikkelopdracht, stel je een groeidocument op, neem je deel aan intervisie en supervisie, en spar je met een buddy tussen de bijeenkomsten door.
Wat levert het op?
Na afloop kun je:
- Teams en groepen begeleiden bij leer- en ontwikkelprocessen
- Gelijkwaardige interacties stimuleren en sturing geven aan verandering
- Jouw handelen onderbouwen met theoretische inzichten
- Begeleidingsmethodieken toepassen in diverse contexten
Dit traject is een waardevolle stap voor iedereen die procesbegeleiding professioneel wil inzetten binnen en buiten de eigen school. Samen bouwen we aan een netwerk van deskundige procesbegeleiders die het verschil maken.
Expert:
Jeroen van Grunsven
Als organisatieadviseur, trainer en coach zet Jeroen zich in op ontwikkelvraagstukken in de onderwijssector, met name binnen het voortgezet onderwijs. Denk daarbij bijvoorbeeld aan procesbegeleiding, rollen en verantwoordelijkheden, (gespreid) leiderschap en omgaan met weerstand. Ook coacht Jeroen schoolleiders, management- en projectteams en verzorgt hij intervisiesessies.