Aanbod

Wetenschapscollege – Leiderschap in meertaligheid, taal en lezen

Meertaligheid is geen obstakel, maar een kracht. In dit wetenschapscollege ontdek je hoe je als schoolleider en team van visie naar vaardigheid gaat. Hoe maak je van de groeiende uitdagingen rondom meertaligheid juist onderwijskansen?

 

Onder leiding van Indira Wakelkamp, leraaropleider en onderzoeker binnen het Europese Pluridentities Project, krijg je inzicht in inclusieve beleidsvorming en klaspraktijken die talige identiteiten beschermen én stimuleren. Daarnaast deelt een schoolleider hoe zij taalonderwijs heeft geintegreerd in alle vakken. 

 

Wat leer je?

  • Hoe je meertaligheid inzet als kracht in je klas en school.
  • Handvatten om taalonderwijs te integreren in alle vakken, inclusief onderbouwing van de meerwaarde.
  • Hoe je als schoolleider jouw team ondersteunt bij deze groeiende uitdaging.
  • Verschillende invalshoeken en praktische strategieën voor NT2, tweetalige opvoeding en leerlingen die thuis geen Nederlands spreken.

Waarom deelnemen?
Omdat taalrijk onderwijs begint bij leiderschap. Dit college helpt jou en je team om van uitdaging naar kans te gaan – en zo elk kind optimaal te laten leren en groeien.

Expert:

Indira Wakelkamp

Indira Wakelkamp is onderzoeker bij het lectoraat Meertaligheid en Onderwijs van de Hogeschool Utrecht en lerarenopleider aan de Universiteit van Amsterdam. Zij doet promotieonderzoek naar meertalig taalonderwijs en technologie binnen het Europese project Pluridentities. Daarnaast is zij redacteur bij LitLab en programmacoördinator Moderne Vreemde Talen in het vakdidactisch netwerk AlfaGammapartners. Eerder werkte zij bijna tien jaar als docent Engels in het voortgezet onderwijs. Vanuit die praktijkervaring én haar huidige onderzoeks- en coördinerende functies richt haar werk zich op communicatief en motiverend (taal)onderwijs, met nadruk op taalsensibilisering, functioneel meertalig leren en docentprofessionalisering in verschillende onderwijscontexten.