Aanbod

Data voor de vaksectieleider

Welke informatie is relevant voor mijn vaksectie en hoe bespreek ik dat met mijn collega’s?

 

Opbouw cursus

Tijdens twee dagdelen ga je aan de slag met de data van de vaksectie. Je leert in welke systemen je welke data kunt vinden en hoe je als vaksectievoorzitter of leidinggevende van de vaksectie de overzichten en analyses kunt bespreken met je collega’s. Zodat je met elkaar de analyse kunt maken en de data kunt duiden.

 

Dagdeel 1. Analyse van de schoolcontext en de examenresultaten

 

Tijdens het eerste dagdeel worden de schoolopbrengsten doorgenomen, dat plaatst het werk van de vaksectie in een context. Vervolgens worden de vaksectieopbrengsten op het gebied van examenresultaten geduid. Met deze overzichten maak je een analyse van je vaksectie en bespreken we hoe je je collega’s bij deze analyse kunt betrekken.

 

  1. Onderwijsresultatenmodel: hoe staan we er als school voor?
  2. Examenresultaten uit Vensters voor Verantwoording: hoe staan we er als vaksectie voor in vergelijking met andere vaksecties van school?
  3. Examenresultaatanalyse met de Onderwijs Analyse App of Cum Laude: verdiepende analyse van de examenresultaten.
  4. Voorbeeld van gesprekvoering met collega’s: hoe betrek je collega’s bij het duiden van de overzichten en analyses en hoe voer je met elkaar een goed datageïnformeerd gesprek?

 

Dagdeel 2. Verdiepende analyses, plannen maken en gespreksvoering

 

Tijdens het tweede dagdeel bespreken we alle ervaringen rondom het datageïnformeerde gesprek dat je met je collega’s hebt gevoerd. We bekijken welke verdiepende analyses je kunt maken met de Onderwijs Analyse App of Cum Laude. Daarmee kun je zichtbaar maken hoe ‘’alles met alles samenhangt’’ en aan welke knoppen een sectie kan draaien om meer rendement te halen. Dat geeft inzicht in waar de meeste winst zit om achterblijvende opbrengsten te verhogen, input voor een vaksectieplan op basis van data of acties voor de korte en lange termijn om met de vaksectie nog beter te worden. Ook verdiepen we je datageïnformeerde gespreksvaardigheden en bekijken we een voorbeeld vaksectieplan voorzien van datafeedback.

 

  1. Uitwisseling ervaringen: hoe zijn de gesprekken gelopen?
  2. Verdiepende analyses met de Onderwijs Analyse App of Cum Laude
  3. Aanscherpen van datageïnformeerde gespreksvaardigheden
  4. Voorbeeld vaksectieplan voorzien van datafeedback

 

Wat levert het op?

 

  • Heldere visuele overzichten van de opbrengsten van een vaksectie.
  • Duiding en toelichting bij het ‘lezen’ van dataoverzichten.
  • Focus op wat goed gaat en waar de winst zit bij de vaksectie.
  • Advies bij het stellen van prioriteit, (werk)doelen en concrete acties op de korte en lange termijn.
  • Input voor het vaksectieplan vanuit de opbrengsten van de sectie.
  • Data leren gebruiken bij gesprekken met collega’s.

 

Wil je als vaksectieleider of als leidinggevende van de vaksectie leren hoe je data kunt betrekken bij werken aan onderwijskwaliteit? Schrijf je nu dan snel in!

 

Voorbereiding

 

Voorafgaand aan de cursus is het belangrijk om na te gaan of je in kunt loggen in de Onderwijs Analyse App of Cum Laude van school. Ook maken we gebruik van twee standaard rapporten. Het meest recente rapport onderwijsresultatenmodel van de inspectie van het onderwijs is te vinden in het internetschooldossier van de inspectie. Het rapport examenresultaten is te vinden in het managementdeel van Vensters voor Verantwoording. Je kunt de toegang tot de app aanvragen bij de beheerder van de Onderwijs Analyse App of Cum Laude. De documenten zijn via een functionaris met onderwijskwaliteit in de portefeuille op te vragen via school of via het bestuur.

 

Let op: het is belangrijk dat je al kunt werken met de Onderwijs Analyse App of Cum Laude. Via de casus van analyses maken voor en gesprekken voeren met een vaksectie leer je specifieke overzichten in beide systemen kennen. Het is derhalve niet bedoeld als knoppencursus voor de Onderwijs Analyse App of Cum Laude.

Experts:

Richard Spithoven
Richard helpt scholen die alles uit hun data willen halen. Van het leren kennen van systemen tot gesprekken voeren met data en het cyclisch werken aan onderwijskwaliteit. Met ruime ervaring in het onderwijs en een dosis humor helpt Richard je op weg om met datageïnformeerd werken op jouw school uit de startblokken te krijgen.
Markus van Rest
Werkt al 18 jaar als docent wiskunde op het Maartenscollege in Voorburg.

Als actief lid van de GMR en MR heeft hij gedurende een aantal jaar veel geleerd over de processen op een school. Daarnaast is Markus al jaren met veel plezier zeer actief als fotograaf op school van tal van leuke schoolactiviteiten.

Binnen het Maartens en samen met een aantal collega's van Spinoza, is Markus ook werkzaam als kwaliteitsmedewerker. Hierbij helpt hij de schoolleiding en verschillende werkgroepen met het verzamelen en interpreteren van data en waar mogelijk verbanden te leggen. Deze data kan van DUO komen, maar ook gewoon uit CumLaude. Dit online softwareprogramma haalt zijn gegevens uit Magister.