Toetsconstructie
Als docent voel je je verantwoordelijk voor de toetsen die je leerlingen maken, maar de constructie van goede toetsen op het juiste niveau is een vak op zichzelf. Meet je met jouw toets wel wat je wilt meten? Oftewel, zijn je toetsen betrouwbaar en valide? In dit mini-traject krijg je handvatten aangereikt om betrouwbare en valide toetsen en examens te construeren.
Voor je aan de slag gaat met het bedenken van vragen is het altijd goed om stil te staan bij de functie en het doel van de toets. Wat wil je meten? Welke toetsvorm past het beste bij het leerdoel en leerniveau van de leerling? Je vindt het antwoord op deze vragen in het mini-traject rondom toetsconstructie, zodat jouw toets meet wat je wilt meten.
Na dit mini-traject rondom toetsconstructie kun je:
- een bewuste keuze maken van een passende toetsvorm ten behoeve van de kwaliteit van toetsing;
- toets(vrag)en en beoordelingsmodellen construeren.
Expert:
Celine van der LiendenCeline is onderwijsadviseur en docenttrainer bij
Risbo, Erasmus Universiteit Rotterdam