Dock: Hét leiderschapstraject voor docenten en OOP'ers
Als docent of OOP’er zijn er in een school veel borden waarop je moet schaken. Je hebt taken uit je basispakket, maar je bent ook voor andere taken gevraagd. En goede kans dat je ook dingen doet voor de school die je zelf belangrijk hebt gemaakt...
Alle taken: je doet ze meestal niet alleen, maar met collega’s waar jij de bijvoorbeeld projectleider bij bent. Of misschien ben je wel beleidsmedewerker, sectievoorzitter, werkgroepbegeleider, decaan of ICT-specialist...
Vanuit die diversiteit van taken in combinatie met jouw enthousiasme is het soms zoeken naar hoe jij meer kunt leren en ontwikkelen. En dan gaat het vooral om jouw handelen in de samenwerking. Het is verleidelijk om meer te leren over ‘efficiënt regelen’ en ‘overzicht houden’. Als je kijkt naar jouw leiderschap helpt dat je om helder voor ogen te krijgen wat bij jou hoort en wat bij de ander.
Hoe voorkom je dat je ineens die spreekwoordelijke ‘aap op je schouder hebt’? En vooral, hoe zorg je dat je de talenten die je in huis hebt ook echt kunt inzetten?
Met Dock leer je hoe je meer invloed kunt hebben vanuit een niet-hiërarchische functie in school. Dit noemen we ook wel ‘sturen zonder strepen’.
Wat ga je doen?
Dock bestaat uit vier bijeenkomsten van één dag met tussentijdse opdracht. Ook is er één keer een tussentijdse, begeleide werkbijeenkomst met een kleinere groep. De slotbijeenkomst kun je zien als de start van jouw leergemeenschap: het netwerk van Dock'ers waar jullie samen kunnen blijven leren.
Tijdens de vier bijeenkomsten gaan we aan de slag langs vier perspectieven, namelijk:
- Ken jezelf
- Ken de ander
- Ken de opdracht
- Ken de context
Wat levert het je op?
Aan het eind van Dock heb je relevante kennis, denkmodellen en vaardigheden. Je hebt vooral bij jezelf en je eigen handelen stilgestaan en inzicht in hoe jij jouw praktijk vergroot. Je bent je bewuster van je eigen gedrag, maar ook van de plek die jij en anderen innemen in de context.
Experts:
Marieke Reuter
Marieke heeft een achtergrond als docent en leidinggevende in het onderwijs. Voornamelijk in het VO, maar ook in het MBO, HBO en SO. Sinds elf jaar werkt ze als adviseur, opleider, teachcoach en procesbegeleider. De vraagstukken richten zich vaak op leren, samenwerking, verandering en gedrag. En soms raken die ook de inhoud als het bijvoorbeeld over kwaliteitszorg, internationalisering van het onderwijs, strategie en fusie betreft. Marieke leidt verschillende MD trajecten in het VO, PO en MBO, geeft leergangen waar persoonlijk-, onderwijskundig- en systemisch leiderschap elkaar ontmoet en is altijd op zoek hoe zij van betekenis kan zijn voor het onderwijs van morgen.
Mark Ackermans
B&T gelooft in beter onderwijs. Dat sluit aan bij waar ik zelf in geloof, namelijk dat het altijd beter kan. Je kunt jezelf altijd ergens in ontwikkelen. Als individu of samen, in een groep. Kritisch zijn en zaken ter discussie stellen, zijn naar mijn idee belangrijke voorwaarden om vooruit te komen. Door vragen te stellen, zaken te concretiseren en verbindingen te zoeken probeer ik mensen vooruit te helpen.