Aanbod

Storytelling als werkvorm: Inspiratiesessie

Wat als je leren levendiger en boeiender zou kunnen maken?

Wie was jouw meest gedenkwaardige leraar? Waarschijnlijk degene die de mooiste verhalen vertelde en niet degene die de beste PowerPoints maakte... Verhalen hebben de kracht om ingewikkelde concepten om te zetten in een formaat dat gemakkelijk door ons brein wordt opgenomen. Hierdoor worden we betoverd en houden we onze aandacht vast.

 

De bewering dat studenten maar 20 minuten kunnen opletten is een mythe: probeer maar eens een langer verhaal te vertellen! Tijdens deze workshop leer je het verhaal beter te benutten.

 

Wat gaan we doen? 

 

We gaan ons richten op verhaalstructuur, personages en zintuiglijkheid als belangrijkste aspecten van narrativiteit. We hebben het over emoties en vooral spanning. Hoewel er wel theorie wordt behandeld, is dit een actieve workshop waarin je verhalen beleeft, analyseert en creëert. Laten we samen de magie van verhalen het klaslokaal in brengen!

 

Opbouw introductie

 

Hier gaan we mee aan de slag:

  • Ontdek de sleutelcomponenten van een pakkend verhaal.
  • Analyseer en beleef verhalen om hun structuur te begrijpen.
  • Creëer eigen verhalen voor de klas. 

Wat heb je eraan? 

 

Aan het eind van deze inspiratiesessie zul je naar huis gaan met een schat aan ideeën en inspiratie. Nu kan je  beginnen met het gebruik van storytelling in de klas. Bovendien ontvang je het boek 'Verhalen voor de klas - handboek storytelling voor het voortgezet onderwijs'. Daarin vind je nog veel meer informatie, ideeën en verhalen die je kunnen helpen.

 

Klaar om de kracht van verhalen in je klas te ontketenen? Meld je dan nu aan voor deze introductie en begin met het creëren van boeiende en leerzame ervaringen voor je leerlingen! 

 

 

Expert:

Verhaalverteller Paul
Paul Groos is een ervaren classicus en verteller. Hij heeft 25 jaar leservaring en is gespecialiseerd in storytelling. Hij verzorgt jaarlijks vele workshops op scholen, festivals en musea, en draagt bij aan internationale vertelonderwijsnormen. Hij is auteur van het boek "Verhalen voor de klas - handboek storytelling voor het vo", dat in 2023 is gepubliceerd.