Aanbod

DocK: Masterclass 'Ken de context' (vervolg het systeemspel)

Heb je ook wel eens dat je merkt dat er meer uit de samenwerking te halen is? Dat je vastloopt in wat je probeert en dat je vermoedt dat er ook andere ‘knoppen’ zijn om aan te draaien? In deze DocK - de masterclass gaan we verschillende ‘knoppen’ leren kennen in een samenwerkingsvraagstuk om zo meer ideeën te hebben hoe je iets los kan maken wat nu vastzit.

 

Als deelnemers van DocK hebben jullie in de vierde bijeenkomst stilgestaan bij het leergebied ‘Ken de context’ Daarin hebben jullie kennisgemaakt met systeemdenken, onder andere met een tafelopstelling en kijken naar systemen en subsystemen. We vertelden dat dit een tipje van de sluier was van het systeemdenken. Deze DocK de masterclass is voor iedereen die een keer heeft deelgenomen aan DocK.

 

In deze DocK - de masterclass geven we spelenderwijs een verdieping aan de systeembril die kijkt naar wat zichtbaar is voor ons in interactie tussen mensen. Dit doen we met het systeemspel (Systeemdenken | Systeemspel). Dit spel is een aantal jaar geleden ontworpen voor de gemeente Amsterdam vanuit de vraag: hoe kunnen we medewerkers in één dag op een speelse manier kennis te laten maken met deze systeembril gericht op samenwerkingsvraagstukken? Inmiddels is het systeemspel doorontwikkeld en wordt het in zijn geheel of in delen in allerlei contexten waaronder de zorg, overheid of onderwijs ingezet.  

 

Met behulp van een film over een team bij de gemeente die in transitie is, leren we terplekke systemisch te kijken naar interactie tussen deze mensen, bijvoorbeeld circulaire patronen tussen mensen, de aandacht in onderlinge dynamiek en het onderling beïnvloeden van en de werking die hiervan uitgaat. De werkvorm is laagdrempelig en geeft handvatten die je direct kunt toepassen in je eigen praktijk. Kortom, een afwisselende, leuke en leerzame dag waar nieuwe kennis en toepassen elkaar afwisselen, leert kennen met als doel dat deze bril jou de volgende dag kan helpen in het begrijpen van vraagstukken.

 

Deze masterclass is alleen toegankelijk voor oud-deelnemers aan DocK.

Experts:

Mark Ackermans
B&T gelooft in beter onderwijs. Dat sluit aan bij waar ik zelf in geloof, namelijk dat het altijd beter kan. Je kunt jezelf altijd ergens in ontwikkelen. Als individu of samen, in een groep. Kritisch zijn en zaken ter discussie stellen, zijn naar mijn idee belangrijke voorwaarden om vooruit te komen. Door vragen te stellen, zaken te concretiseren en verbindingen te zoeken probeer ik mensen vooruit te helpen.
Marieke Reuter
Marieke heeft een achtergrond als docent en leidinggevende in het onderwijs. Voornamelijk in het VO, maar ook in het MBO, HBO en SO. Sinds elf jaar werkt ze als adviseur, opleider, teachcoach en procesbegeleider. De vraagstukken richten zich vaak op leren, samenwerking, verandering en gedrag. En soms raken die ook de inhoud als het bijvoorbeeld over kwaliteitszorg, internationalisering van het onderwijs, strategie en fusie betreft. Marieke leidt verschillende MD trajecten in het VO, PO en MBO, geeft leergangen waar persoonlijk-, onderwijskundig- en systemisch leiderschap elkaar ontmoet en is altijd op zoek hoe zij van betekenis kan zijn voor het onderwijs van morgen.