DocK: Masterclass 'Leren contracteren'
Veel oud-DocK’ers gaven aan dat de bijeenkomst over ‘ken de opdracht’ van grote waarde was. Je hebt geleerd wat het belang van contracteren is en hoe je veranderkundig kan kijken naar het traject van plan naar uitvoering, maar het ook daadwerkelijk in de praktijk doen, dat kan nog best taai zijn.
Deze bijeenkomst is voor iedereen die in het verleden DocK heeft gevolgd en op zoek is naar verdieping op het derde leergebied van DocK, namelijk ‘Ken je opdracht’.
Tijdens DocK keken we vanuit een veranderkundig perspectief naar hoe je beweging in een organisatie kunt brengen die bijdraagt aan anders handelen. Helder contracteren op je rol (de initiator, actor, ondersteuner) én je opdracht centraal waren belangrijke ingrediënten. In deze masterclass maken we op deze onderdelen een verdieping. Hoe kom je in een verandertraject tot leidende principes en richtinggevende uitspraken? Hoe formuleer je die? Welke vormen van contracteren zijn er en hoe pak je zo’n contracteringsgesprek dan eigenlijk aan? In deze masterclass herhalen we kort de theorie en gaan vervolgens aan de slag langs jullie eigen aangedragen casuïstiek. Doen, toepassen, bevragen en verdiepen. Een dag waarin kleine stukjes theorie zich afwisselen met uitwisselen en verdiepen. Kortom, een leerzame dag om weer andere Dock’ers te leren kennen en jouw eigen handelen en reflectie een extra impuls te geven.
Deze masterclass is alleen toegankelijk voor oud-deelnemers aan DocK.
Experts:
Mark Ackermans
B&T gelooft in beter onderwijs. Dat sluit aan bij waar ik zelf in geloof, namelijk dat het altijd beter kan. Je kunt jezelf altijd ergens in ontwikkelen. Als individu of samen, in een groep. Kritisch zijn en zaken ter discussie stellen, zijn naar mijn idee belangrijke voorwaarden om vooruit te komen. Door vragen te stellen, zaken te concretiseren en verbindingen te zoeken probeer ik mensen vooruit te helpen.
Marieke Reuter
Marieke heeft een achtergrond als docent en leidinggevende in het onderwijs. Voornamelijk in het VO, maar ook in het MBO, HBO en SO. Sinds elf jaar werkt ze als adviseur, opleider, teachcoach en procesbegeleider. De vraagstukken richten zich vaak op leren, samenwerking, verandering en gedrag. En soms raken die ook de inhoud als het bijvoorbeeld over kwaliteitszorg, internationalisering van het onderwijs, strategie en fusie betreft. Marieke leidt verschillende MD trajecten in het VO, PO en MBO, geeft leergangen waar persoonlijk-, onderwijskundig- en systemisch leiderschap elkaar ontmoet en is altijd op zoek hoe zij van betekenis kan zijn voor het onderwijs van morgen.