Masterclass: Systemisch coachen in de klas - start 2025/2026
Je kent het vast: een klas waar de sfeer nét niet lekker zit. De leerlingen reageren anders dan je verwacht, maar je kunt je vinger er niet op leggen. Je voelt dat er iets speelt onder de oppervlakte, maar wat?
Elke klas is een levend systeem. Er zijn onzichtbare lijntjes, rollen, verwachtingen en spanningen. Als mentor of docent zie je gedrag, maar wat ligt daaronder? In deze masterclass leer je systemisch kijken: een krachtige manier om de diepere dynamiek in je klas te begrijpen en te begeleiden.
“Ik wist niet dat er zóveel onder de oppervlakte lag,” zei een mentor na een groepsopstelling. “Zo waardevol dat daar ruimte voor was. De groep werd er hechter van.”
Wil jij ook voorbij gedrag kijken en écht begrijpen wat er speelt in jouw klas? Dan is deze masterclass voor jou.
Wat leer je?
In deze training leer je hoe je systemisch kunt kijken en werken in de klas. Je ontdekt hoe je:
- verborgen groepsdynamieken zichtbaar maakt;
- veiligheid en verbinding versterkt;
- leerlingen begeleidt op een diepere, duurzamere manier.
Na deze training:
- kun je zelfstandig een systemisch coachtraject uitvoeren in je klas;
- herken je groepspatronen en weet je hoe je hiermee werkt;
- sta je steviger in je rol als mentor of docent;
- en maak je écht ruimte voor wat leerlingen nodig hebben om te groeien.
Wat gaan we doen?
In deze tweedelige masterclass duik je onder de oppervlakte van je klas. Je maakt kennis met systemisch coachen en leert werken met groepsopstellingen aan de hand van poppetjes: een visuele en krachtige methode waarbij leerlingen zelf de verhoudingen in hun klas zichtbaar maken.
Door letterlijk hun plek op tafel te kiezen en te delen wat ze waarnemen, ontstaat er een open gesprek. Leerlingen krijgen inzicht in hun eigen rol én meer begrip voor elkaar.
Of er nu spanningen spelen of juist rust heerst: een groepsopstelling legt bloot wat gezien mag worden én versterkt wat al werkt. Na een sessie gaat er altijd iets bewegen. Het werkt zelfs preventief.
Deze masterclass is praktisch, ervaringsgericht en direct toepasbaar. Je kunt er de volgende dag al mee aan de slag in je klas.
Opbouw cursus
De training bestaat uit twee bijeenkomsten:
Bijeenkomst 1: Kennismaken met systemisch coachen in de klas
- Wat is systemisch coachen?
- De rol van de mentor
- Een helder stappenplan
- Effectieve interventies
- Casuïstiek
Bijeenkomst 2: Verdieping, praktijkervaringen uitwisselen en oefenen
- Introductie op school
- Communicatie
- Casuïstiek
- En heel veel inspiratie
Wat heb je eraan?
Systemisch coachen helpt je om gedrag, emoties en groepsdynamiek op een diepere laag te begrijpen. Je leert niet alleen wat een leerling doet, maar waarom.
Door systemisch te werken:
- begrijp je leerlingen beter en reageer je met meer rust en effectiviteit;
- herken je groepsrollen en dynamieken voordat ze vastlopen;
- communiceer je krachtiger met ouders en collega’s;
- en creëer je meer veiligheid, vertrouwen en verbinding in de klas.
Je staat steviger, ziet meer en bereikt meer. Juist doordat leerlingen zélf tot inzicht komen.
We raden aan om de training samen met één of twee collega’s te volgen. Zo ontstaat er een gedeelde taal binnen het team en kunnen álle klassen profiteren.
Experts:
Esther Knol
De coach is Esther Knol, werkzaam op Lyceum Ypenburg. Esther heeft een aantal coachopleidingen gevolgd bij Coachcenter en heeft zich verder ontwikkeld in het systemisch coachen. Zij werkt als coach bij het HIP en coacht mensen bij haar eigen praktijk Studio Mind Your Body. Naast coach is zij ook pilatesdocent.
Cynthia SerieseCynthia Seriese is eigenaar van coachpraktijk Puur & Open coaching. Ze werkt systemisch en met ACT (Acceptatie en Commitment Therapie) met kinderen, jongeren en topsporters. Daarnaast is ze kindercoach op een basisschool en geeft ze trainingen in PO en VO.