Motiverende gespreksvoering voor gevorderde mentoren start 2025/2026
De leerling met de hakken in het zand en jij met de handen in het haar?
Wat gebeurt er als je een ongemotiveerde leerling écht serieus neemt?
In deze inspirerende en praktische training ontdek je hoe je als mentor of coach vruchtbare communicatie tot stand brengt – juist met leerlingen die weerstand bieden. Je leert hoe je niet begint bij het probleem, maar bij de werkelijkheid van de leerling. Wat motiveert een leerling om iets níét te doen? En hoe kun je daar met oprechte nieuwsgierigheid en zonder oordeel op aansluiten?
Wat gaan we doen?
We verkennen hoe je verbinding maakt met leerlingen die zich afsluiten, en hoe je weerstand kunt zien als een ingang tot verandering in plaats van een obstakel. Want elke leerling – hoe gesloten ook – verlangt naar contact met een volwassene die durft te blijven, ook als het schuurt.
Wat levert het je op?
Deze training biedt je handvatten om:
- weerstand te herkennen en te benutten als signaal;
- de motivatie achter het gedrag van de leerling te onderzoeken;
- ruimte te creëren voor ambivalentie en verandering;
- jezelf als begeleider steviger en empathischer op te stellen.
Een leerling wil best veranderen – hij wil alleen niet veranderd wórden. Na deze training weet jij hoe je dat verschil maakt.
Meld je aan en ontdek hoe jij het verschil kunt maken in lastige begeleidingssituaties.
Expert:
Richard Jansen
Richard heeft 14 jaar ervaring in het onderwijs als docent, coach en mentor. Daarnaast heeft hij zich als spreker en illusionist gespecialiseerd in communicatie en beïnvloeding, waar iedereen zowel in werk als in privé dagelijks mee te maken heeft.